- Startsida
- Innovationsguiden
- Steg-för-steg
- Undersöka
Steg 2 – Undersöka
I det här steget kommer ni att undersöka och förstå er målgrupps behov, drivkrafter och upplevelser. Genom att observera, fråga och interagera med användarna får ni en bild av hur ert projekt eller tjänst påverkar deras liv.
Insikterna ni får här kommer vara avgörande för hur ni väljer att ”tratta ner” er utmaning i nästa steg som är Fokusera. Er insikter kommer även ligga till grund för era lösningsförslag som ni tar fram i ett senare skede.
I detta steg kommer ni
- Besluta hur ni ska nå era användare och vilka metoder som passar bäst
- Lära känna era användare, ta reda på hur deras liv och verklighet ser ut
- Tolka och förstå ert samlade material
Instruktionerna som följer är uppdelade i tre delar ”Innan ni går ut på fältet”, ”På fältet”, Efterarbete. Genom god planering kan ni se till att skapa bra förutsättningar för mötet med era användare, samtidigt är det viktigt att inte fastna i förberedelser och vänta för länge innan ni kommer ut och pratar med era användare. Så testa tidigt - det är oftast då man märker om man är på rätt spår eller om man behöver justera något.
Förslag på metoder
Kontrollfrågor
- Har vi lärt känna och förstått användarna på ett bra sätt?
- Har ni hittat gemensamma mönster och teman i informationen?
- Möter våra fokusområden användarens behov på ett bra sätt?
- Har vi identifierat några tydliga utvecklingsområden att ta vidare till nästa steg?
Kontrollfrågorna är till för att ni ska känna er trygga i att ni är på rätt spår. Svarar ni ja på frågorna – fyll i ”Bryggan” och gå vidare till nästa steg, som är Fokusera. Svarar ni som projektgrupp nej på någon av frågorna bör ni stanna i Undersöka-steget, alternativt gå tillbaka i processen.
Tips från coachen!
- Genom att prata med eller observera flera personer får ni en mer rättvis bild av användarens upplevelse.
- Ett riktmärke kan vara mellan 10-15 personer.
- Men det allra viktigaste är att man faktiskt börjar! Ett första steg kan vara att prata med en användare eller göra observationer i närmaste väntrum eller entré
- När ni börjar uppleva en ”mättnad” i svaren – ni får höra samma svar flera gånger, då är det dags att gå vidare till nästa steg.
- Upprätta en "Fixar-Frasse-lista" för enklare problem som kan lösas direkt utan att vidare undersökning. Exempelvis fixa en bruten länk på hemsidan eller laga en trasig krok på toaletten.