1. Dela och sätt upp materialet
Skriv ner intressanta intryck och upplevelser från ert undersökningsmaterial på post-it-lappar. En rubrik per post-it-lapp. Citat, tankar, behov, förväntningar, överraskningar och annan intressant information. Ta med foton och annat relevant material.
2. Hitta mönster
Placera ut era post-it-lappar över en vägg eller stort ark papper och börja titta efter mönster eller gemensamma teman. Ställ er frågor som ex:
- Var det många som talade om samma sak?
- Var det någon som gjorde tvärtom?
- Är det några beteenden som upprepas gång på gång?
- Vilka teman är de mest självklara?
Börja nu att gruppera era insikter – post-it-lapparna, foton mm, och bygg upp en struktur med olika rubriker som sammanfattar de olika delarna i informationen. Rubrikerna skapar ni när ni börjar se mönster. Här är några exempel på rubriker men skapa även era egna så att de passar just er analys.
- Vår användare: Vem följde ni?
- Oväntade händelser: Vad var det mest minnesvärda som hände?
- Motivation: Vad brydde sig användaren mest om i tjänsten eller förloppet?
- Frustration: Vad ogillade eller gjorde användaren frustrerad?
- Interaktioner: Insikter kring användarens möten med andra människor, interaktion med objekt, platser eller miljöer.
3. Hitta och namnge teman
Försök att omvandla de teman ni identifierat till lättförståeliga rubriker som ex ”hinner inte med”, ”otydlig information”, ”brist på utrymme” och så vidare. Fortsätt att sortera och gruppera informationen så att ni känner att ni fått med de viktigaste och mest intressanta delarna.
4. Välj fokusområden
Välj ut och skriv ner minst 5 identifierade fokusområden att ta vidare till nästa steg. Stäm av att de möter användarens behov.